Cyklojazda Fínsko - Estónsko - Lotyšsko

2 cyklisti, 3 krajiny, 10 dní, 937 km, úžasné biele noci, kontrast medzi Fínskom a krajinami bývalého Sovietskeho zväzu.

Fínsko

Nás výlet sa začína letom z Budapešti do fínskeho Turku. Po prílete musíme riešiť zloženie bicyklov, ktoré cestovali v krabici, ktorú sme dostali v bicyklovom obchode. Skladanie nám zaberá viac času ako sme plánovali, tak sme radi, že dnes máme rezervované ubytovanie v Turku a nemusíme bicyklovať do ďalšieho mesta. Aj keď sa o Turku píše, že to je historickejšie mesto ako Helsinki, veľa historických stavieb tu nenájdete. Našli sme tu však veľmi zaujímavo opravené priemyselné stavby, peknú promenádu okolo rieky a príjemných ľudí, ktorí sa nám aj sami prihovárali, keď sme bezradne pozerali do mapy. Fakt je, že ich znalosť angličtiny je skôr pasívna, ale rozumieť rozumejú. Dnes sme prešli cca. 40 km na bicykloch.

Turku

Ráno vyrážame smerom na Helsinki. Predmestia Turku sú úžasné, všade zeleň a domy bez plotov, cesty bez billboardov. Popri hlavnej ceste vedie cyklotrasa, po ktorej cestujú húfy ľudí do práce na bicykloch. Cyklotrasa končí a my pokračujeme pozdĺž cesty prvej triedy až do mesta Salo. Tu máme trocha dilemu, či neisť hneď do Helsínk, alebo naozaj odbočiť do mesta Tammisaari, kde máme rezervované ubytovanie. "Sme mäkkí" a odbáčame na Tammissari, čo je len cca. 50 km. Bicyklujeme pozdĺž hlavného ťahu, kde jazdí množstvo áut, okrem toho je dobrých 30 stupňov. Okolo piatej dorážame do Tammissari, čo je príjemné letovisko priamo pri mori. Ja neodolám a idem sa hneď okúpať. Dnes som odbicykloval 120 km.

Zobúdzame sa do chladného rána. Zisťujem, že som včera stratil okuliare a čo je horšie mám pokazenú prednú brzdu, ale neriešim to, vypínam ju. Vyrážame k miestnemu supermarketu, ktorý otvára o 7:00 a potom pokračujeme na výpadovku. Tabuľa ukazuje Helsinki 96 km. Je strašné teplo. Našťastie sme nakúpili dosť vody. Po 50 km si doprajeme krátku pauzu v motoreste pri ceste. Zhovorčivá čašníčka a majiteľka v jednej osobe nám vysvetľuje históriu tohto regiónu. Hovorí, že tu mali Rusi po vojne svoju zónu a že ich domáci nenávidia. Vysvetľuje nám, čo treba vidieť v Helsinkách.

helsinki 24 km

25 km pre Helsinkami sa cesta prvej triedy so širokou krajnicou mení na diaľnicu. Nevadí, ideme teda po diaľnici, aspoň je málo frekventovaná. Našťastie o chvíľu začína cyklotrasa. Vchádzame do veľkomesta. Zrazu zbadáme Intersport a ideme sa informovať či nám nepomôžu s mojou brzdou. Predavači sú strašne milí, vravia, že ok, bude to trvať 2 min. Dokonca to opravili úplne zadarmo. To sú teda služby a ešte všetci hovorili po anglicky. Okolo siedmej prichádzame na naše ubytovanie v širšom centre Helsínk. Máme priestrannú izbu, kde je dosť miesta na oba bicykle. Dávame si sprchu a ideme na prehliadku centra. Helsinki sú úžasné, všade je veľa parkov, ihrísk, kurtov, futbalísk a cyklotrás. Človek si povie, ideálne miesto na život, len keby v zime nemali tu tmu a mínus 30. V centre nie je veľa historických stavieb. Veľmi zaujímavý aj z vnútra je biely ruský chrám. 1:30 ideme spať. Aj tento deň som prešiel 120 km.

Rusky chram Helsinki

Skoro ráno vstávame a ideme bicyklom pozrieť pamiatky z turistickej mapy, ktoré sme včera nestihli. Ako prvé ideme pozrieť továreň, ktorú prestavali na múzeum a nákupné centrum. Potom smerujeme do starého prístavu, kde našli nové využitie staré sklady. Dnes tu sú byty, kaviarne a kancelárie. 11:30 odchádzame trajektom do Talinu.

Estónsko

14:30 prichádzame do Talinu, ktorý má kompaktné stredoveké centrum. Najviac ma zaujal však stredoveký hrad. Tiež tu majú zaujímavo realizované rôzne nadstavby historických domov. Prežili sme aj príjemnú bielu noc. Estónci na rozdiel od Fínov chodia viac do mesta na drink, tak tu bolo celkom živo... Treba povedať, že cudzincov tu asi moc radi nemajú. Keď som sa pýtal na cestu, väčšina ľudí sa tvárila, že nás nevidí, ale našťastie existuje google maps. Môže to byť tým, že rusky hovoriť nechcú a anglicky nevedia. Talin je na naše pomery trocha drahšie mesto, napr. pivo stojí 3,50 EUR.

Talin

Ráno o 7:15 nakladáme bicykle do autobusu a odchádzame na ostrov Saaremaa. 12:00 prichádzame do Kuressaare, čo je hlavné mesto ostrova. Mesto vrátane hradu sa dá pozrieť naozaj rýchlo. Je tu pekná piesková pláž, ideme sa teda ešte kúpať. Podvečer pokračujeme bicyklom smerom na sever, okolo 20:00 vidíme reklamu na umeleckú kaviareň, tak tam odbočíme, našťastie nás vedia dnes aj ubytovať. Majiteľ nám pripraví perfektnú saunu. Ubytovanie je naozaj neštandardné, umelci prerobili bývalé hospodárske budovy na ubytovanie v slušnom štandarde.

veterne mlyny Estonsko

Ráno ideme pozrieť hlavné atrakcie ostrova, najprv veterné mlyny a potom skanzen Koguva, kde sme mali šťastie, že sme sa dali do reči s riaditeľom múzea, ktorý nám urobil výklad v ruštine. Zaujímavé je, že sa tu zachovali hospodárske budovy aj zo 17teho storočia.

Trajektom sa prepravíme z ostrova na pevninu a pokračujeme smerom na prístav Pärnu, kde prichádzame okolo 4:30 ráno. Na tachometri mám neuveriteľných 200 km. Posledné kilometre boli naozaj ťažké. Keby ma Dušan nepovzbudzoval, že 200 km je fakt výzva a mám ukázať čo je vo mne, tak to asi nedám. Ideme si trocha oddýchnuť na krásnu pieskovú pláž. Samozrejme sa aj kúpem v mori. V Pärnu toho nie je veľa na pozeranie, pokračujeme do letoviska Häädemeeste, kde máme ubytovanie. Na naše prekvapenie sme po obede zvládli ďalších 62 km. Máme šťastie, aj tu máme saunu.

Trajekt z ostrova Saaremaa

Ráno sa cítim konečne vyspato, aj keď mám obavu čo na tú včerajšiu jazdu povedia moje nohy a zadok, ale je všetko je ok. Pokračujeme na lotyšské hranice. Peknú cestu v lesíku na pobreží musíme vymeniť za diaľnicu so širokou krajnicou, ktorá je aj cyklotrasou v jednom.

Lotyšsko

Za hranicami odbáčame do vnútrozemia na mesto Limbaži. Ukazuje sa, že to bola zásadná chyba. Cesta je neasfaltová, teda prašná a trvá fakt večnosť. Limbaži je ako exkurzia do minulosti, do čias Sovietskeho zväzu. Všade pochmúrnosť... Prenocujeme v bungalove pri jazere pred mestom Cesis.

Po rannom kúpaní v jazere vyrážame do stredovekého Cesisu. Mesto má malé, ale pekné historické centrum. Najzaujímavejší je miestny hrad, ktorý ma impozantnú stredovekú časť . Je zatiaľ jediný hrad nepoškvrnený komunizmom, proste žiaden betón ani lacné tehly, len čistá história. Na prehliadku stredovekého hradu sme dostali aj lampáše so sviečkami..... ich využitie sme pochopili až keď sme vošli do úplne temných pivníc do baštou. Pokračujeme prehliadkou cca. 12 km vzdialenej lotyšskej rarity - vodného hradu v Ajraži. Vraj prvý archeologický objav tohto druhu v severnej Európe (9 storočie).

Vodny hrad v Airazi

Sadáme na bicykle a vyrážame do Siguldy po diaľnici A2. Našťastie má iba 2 jazdné pruhy a normálnu krajnicu. Okrem toho nie sme jediní cyklisti na tejto ceste. Sigulda je príjemné mesto s malým hradom, presúvame sa teda na blízky hrad Turaida. Samotné expozície s vežou sme síce prebehli za 20 minút, ale vonku si užívame prechádzku po rozsiahlom areáli. Do Rigy už pokračujeme vlakom. Ubytovanie máme priamo v historickom centre, tak sa vyberáme hneď na malú pešiu prehliadku. Obdivujeme historické stavby, ale aj stalinský vežiak neďaleko od hlavnej stanice.

Riga namestie

Dnes je streda a teda posledný aktívny deň, veď už zajtra ráno letíme domov. Rozhodli sme sa navštíviť letovisko Jurmala, kde vedie aj cyklotrasa. Jurmala má 35km dlhú pieskovú pláž a podľa sprievodcu je najväčším strediskom pri Baltskom mori. Podvečer sa ideme ešte peši túlať po centre Rigy. Prezrieme si potravinový trh v bývalých hangároch, kde parkovali Zeppeliny. Je to neskutočné miesto, niečo ako mega tržnica a to len niekoľko krokov od moderného nákupného centra. Na rozdiel od Talinu a Helsínk je v Rige veľmi živo, je tu veľa turistov.

potravinový trh Riga

Keď prídeme po polnoci späť na hotel, prekvapia nás 2 bicykle s tabuľkou Lyon - Petrohrad - Moskva. Pôsobí to na mňa naozaj inšpirujúco, priam ako výzva na ďalší výlet. Veď pomaly nastáva ten správny čas začať plánovať ďalší netradičný výlet, kde prejdeme viac ako tohtoročných 937km!

Celkovo sme prešli na bicykli 937km
benjamin wurfl

Pracujem ako Account Manazer v IT firme. Som absolventom Ekonomickej Univerzity v BA, manžel, otec, vášnivý cestovateľ, bežec a cyklista. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené